روانشناسي

 
 
مشاور كودك خوب :روش صحبت با كودك
|

آيا به نظر مي‌آيد كودكان شما درخواست‌هايتان را نمي‌شنوند؟ اگر اين‌طور است، به خاطر ضعف شنوايي آنها نيست، بلكه نشانه بي‌توجهي آنها به حرف‌هاي شما است. آنها تا هنگامي كه صدايتان به حدي بلند شود كه احساس كنند خيلي جدي هستيد به اين كار ادامه مي‌دهند.

رفع اين مشكل دو جزء ضروري را مي‌طلبد: والدين بايد چيزي را بگويند كه هدفي از آن دارند و سپس آن مطالب را جدي بگيرند. پس كلمات خود را با دقت انتخاب كنيد، سپس آنها را با صداقت، و محكم به كودكان انتقال دهيد. كودك شما به زودي ياد خواهد گرفت كه در اولين لحظه‌اي كه شروع به صحبت مي‌كنيد، به شما گوش فرار دهد. براي نيل به اين منظور به نكات زير توجه كنيد:

۱- مجبورش كنيد به چشم‌هايتان نگاه كند

از آنجايي كه حواس كودكان به آساني پرت مي‌شود، اطمينان حاصل كنيد كه هنگام صحبت كردن، به شما نگاه مي‌كنند. شايد اين مهم‌ترين عامل در پيروي كودك از دستورات يا گوش دادن به شما باشد. نشان دهيد كه منظور شما از تلاقي نگاه چيست. اين روش را از طريق يك بازي به كودك بياموزيد: چند متر دورتر از هم بنشينيد و به چشم‌هاي هم نگاه كنيد، هر كس زودتر به اطراف نگاه كند، بازنده است.

اگر كودكتان از نگاه كردن به چشمان شما مي‌ترسد يا احساس راحتي نمي‌كند، به او بياموزيد تا به دهان يا تمام صورت شما نگاه كند.

گاهي براي جلب توجه يك كودك لازم است تماس جسمي با او داشته باشيد. به آرامي دستتان را روي شانه‌اش بگذاريد يا در صورت لزوم، دو تا دستتان را روي شانه‌هايش قرار دهيد و با ملايمت صورتش را به طرف خود نگاه داريد. فقط گاهي از اين روش استفاده كنيد و بكوشيد به استفاده از آن عادت نكنيد. براي كودكان بزرگ‌تر هر چيزي بيش از يك اشاره كوچك با دست بر شانه‌اش، ممكن است به جاي جلب توجه، به يك رويارويي بدون ثمر بينجامد.

وقتي كودك هنگام صحبت كردن به شما نگاه مي‌كند، براي اين كار او را تشويق كنيد و بگذاريد بداند كه از او راضي هستيد. بعدها در صورتي كه علاوه بر نگاه كردن به شما، از دستورات نيز پيروي كرد، او را تحسين كنيد.

۲- آرام ولي محكم صحبت كنيد

اگر معمولا هنگامي كه كاري از كودكتان مي‌خواهيد صدايتان را بلند مي‌كنيد، كودك مي‌آموزد تا هنگامي كه صدايتان را به حداكثر نرسانده‌ايد، به شما بي‌توجهي كند. اگر متوجه شديد كه صدايتان لحظه به لحظه بلندتر مي‌شود، صبر كنيد، يك نفس عميق بكشيد، به چشم‌هاي كودك خيره شويد، با آهستگي و بسيار شمرده سخن بگوييد. بگوييد، «اندي (با يك مكث بين هر كلمه در حالي كه به هم نگاه مي‌كنيد)، من…. ازت…. مي‌خوام…. لباس‌هات رو…. همين حالا…. جمع كني…. و توي…. كمد…. بگذاري.»

۳- از جملات پرسشي اجتناب كنيد

وقتي به كودكتان مي‌گوييد «چطور لباس‌هات رو جمع كني؟» اگر پاسخ دهد، «حالا نه!» متعجب نشويد. اگر بگوييد «مي‌آيي حالا ظرف‌ها رو تميز كنيم؟»، اين فرصت را به او داده‌ايد تا بگويد، «نمي‌آم.» اگر در مورد چيزي كه مي‌خواهيد كودكتان انجام دهد سوالي در ذهن نداريد، از جملات قاطع استفاده كنيد تا دقيقا بداند چه كار بايد بكند و به علاوه آن را چه موقع، كجا و چگونه انجام دهد.

۴- با جملات ساده صحبت كنيد

از كلماتي كه كودكتان آنها را نمي‌فهمد استفاده نكنيد. ساده و روشن حرف بزنيد. پرچانگي نكنيد. دستورات و توضيحات طولاني ممكن است باعث فراموش شدن بخش‌هاي اصلي صحبتتان شود. نوجوانان براي به ياد آوردن سرنخ‌هاي اطلاعات شفاهي، توانايي محدودي دارند. گفتگوهاي كوتاه و ساده، همراه با يك عكس‌العمل طبيعي بهتر از يك سخنراني طولاني، درك و به خاطر سپرده مي‌شود. به جاي ادامه گفتگو در مورد مسئوليت، ارزش پول و اصول اخلاق، وضعيت را براي كودك روشن كنيد: «يا همين حالا از دوچرخه‌سواري دست مي‌كشي، يا يك هفته حق سوار شدن نداري.»

۵- احساستان را به كودك بگوييد

بدون آن كه به‌طور مستقيم از كودك انتقاد كنيد، به او بگوييد كه در مورد اعمال و رفتارش چه احساسي داريد. براي مثال، «به خاطر اين كه خودت توالت رو تميز نمي‌كني، واقعا ناراحتم.» يا، «وقتي به موقع خونه نمي‌آي واقعا نگران مي‌شم». اگر از جملاتي استفاده كنيد كه به جاي كودك به خودتان اشاره كند، مي‌توانيد از انتقاد، سرزنش يا حمله كردن به كودك بپرهيزيد، همچنان احساسات را به‌طور موثري بيان كنيد.

چگونه از روش‌هاي كسب آرامش استفاده كنيم (يا چگونه خونسرد باشيم)

افزاد بالغ دوران كودكي را به عنوان يك دوره خالي از تشويش به ياد مي‌آورند. دوره‌اي خالي از مسئوليت، نگراني يا مشكل. ولي كودكان دنيار امروز از جهات گوناگوني تحت فشارهاي سختي قرار دارند. آنها مجبورند چيزهاي متفاوتي نظير خواندن و حساب كردن را حتي قبل از ورود به دبستان بياموزند. كودكان مي‌دانند كه از آنها انتظار مي‌رود تا دبيرستان را تمام كنند و وارد دانشگاه شوند. آنها اغلب مجبورند تنش‌هاي طلاق، اشتغال والدين، نگراني‌هاي روزانه، يا ساعت‌هاي تنهايي در خانه را تحمل كنند. خطر جنگ هسته‌اي، ربوده شدن توسط دزدان بچه و قتل، توسط والدين و اطرافيان به كودكان ابراز مي‌شوند.

تنش‌هاي دنياي كودكان ممكن است به صورت نشانه‌هاي فيزيكي نظير بي‌خوابي، سردرد ناشي از فشار عصبي، خيس كردن رختخواب در شب، يا ناراحتي‌هاي گوارشي عصبي خودنمايي كنند. يا ممكن است به صورت تظاهرات احساسي نظير عصبانيت، پس زدن و ترس مشخص شوند. اين تظاهرات را مي‌توان به عنوان يك مشكل تربيتي تفسير كرد. به عنوان يك پدر يا مادر مي‌توانيد روش‌هاي كنترل تنش را بياموزيد. اين روش‌ها به شما و كودك كمك مي‌كنند تا بر اضطراب چيره شويد.

ما به والدين و كودكان راه‌هاي حفظ آرامش را مي‌آموزيم و از طريق تجربه شخصي و حرفه‌اي مي‌دانيم كه آموزش روش‌هاي كاهش تنش، در زندگي شما و كودكتان تغييرات مطلوبي ايجاد خواهد كرد. آموختن اين روش‌ها به تمرين نياز دارد، پس براي آموختن آنها زمان صرف كنيد. مطمئن باشيد كه به زحمتش مي‌ارزد. برنامه ما و متن‌هايي را كه در آخر اين بخش پيشنهاد شده‌اند، امتحان كنيد. به دستوراتي كه دكتر چارلز استروبل براي والدين و كودكان طراحي كرده است، توجه كنيد.

۱- واكنش‌هاي تنش را تشخيص دهيد. مايكل هر روز پس از مدرسه دچار سردرد مي‌شود. شري به خاطر چيزهاي بي‌اهميت عصباني مي‌شود. جان هر روز صبح با دل درد از خواب بيدار مي‌شود. اَمي به سختي به خواب مي‌رود. اگر همه اين مشكلات را نشانه‌هاي اضطراب و شرايط تنش‌زا بدانيم، حدس خوبي زده‌ايم.

فهرست زير مي‌تواند به شما كمك كند تا برخي از تظاهرات فيزيولوژيك و رفتاري تنش‌زا را تشخيص دهيد. به خاطر داشته باشيد كه اين نشانه‌ها مي‌توانند ناشي از مشكلات جسمي باشند، بنابراين، قبل از آن كه يك نشانه پايا را به عنوان يك اثر فيزيولوژيك تصور كنيد، آن را با پزشكتان در ميان بگذاريد. گاهي از اين نشانه‌ها براي كسب توجه يا در رفتن از زير بار تكاليف استفاده مي‌شود.

منبع:مركز مشاوره-مشاور كودك خوب :روش صحبت با كودك



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1402/3/22 
زمان : ۱۷
مشاور كودكان: آموزش دوست داشتن و نفرت به كودكان!
|

گوش دادن به احساسات شخصي كه در مقابل ما نشسته و اين‌كه خودما را جاي او قرار دهيم يعني همدلي كردن با او، يعني احساساتش را درك مي‌كنيم و عواطف يك اصل مهم در سازگاري رابطه‌هاست، ولي همين همدلي كردن و گوش كردن‌ها را بايد از زمان كودكي به فرزندتان بياموزيد. آن خانواده‌اي كه از احساسات ديگران مطلبي را نياموخته و از مهارت درك هيجان چيزي نمي‌داند و يا داراي ضعف‌هاي زيادي در اين زمينه‌ها است،

مگر مي‌شود از آنها انتظار داشت كه فرزندشان بتواند ديگران را درك كند؟ (آموزش به كودكان)خانواده‌اي كه هنوز خودش نمي‌داند در برابر رفتارهاي كودك مثل، بدخلقي، بدرفتاري، پرخاش، بدغذايي و يا ناملايمات او چه عكس‌العملي از خود نشان دهد، پس چه توقعي مي‌توان از خود كودك داشت؟

مشاوره كودك درمورد عشق و نفرت
افرادي كه وقتي در حضورشان صحبت از همدلي و يكرنگي مي‌كنيم گويا برايشان حرف پرت و پلا و بي‌منطق و قاعده زده‌ايم و يا جمله مسخره‌اي را گفته‌ايم، نمي‌توان از آنها توقع داشت كه بتوانند براي فرزندانشان صحبت از همدلي كنند و كودك خود را به آرامي و فروتني و نرم‌خويي سوق دهند و يا بتوانند بيش از حد در اين زمينه‌ها موفق عمل كنند. همه‌گير شدن توقف در خود و بي‌اعتنايي به ديگران در جامعه زنگ خطري براي همه ماست، چون اساسا چه بخواهيم چه نخواهيم همه ما روي يك قايق نشسته‌ايم و پيش مي‌رويم و سوراخ كردن اين قايق به ضرر همه تمام خواهد شد.

اگر تصور كنيم با يكجانبه‌گرايي و خودخواهي مي‌توانيم صاحب درك و كمالات شويم و يا بخواهيم خودمان را دست بالا بگيريم و افكار خود را بيش از حد به رخ ديگران بكشانيم، نه‌تنها خودمان ضرر مي‌كنيم، بلكه فرزندي كه تحت كنترل ماست، هر لحظه از عملكرد و طرز برخورد و افكار ما كپي مي‌كند نيز ضرر مي‌كند مشاوركودكان.

ما در اين مقاله درباره مهارت توجه به ديگري، همدلي و درك هيجان‌ها، عواطف و انديشه‌هاي ديگران را ترجيحا از ديد و نگاه خانواده بررسي مي‌كنيم و بر اين موضوع تاكيد مي‌كنيم كه اصل و مبناي ما خود پدرها و مادرها هستند. پدر و مادراني كه قرار است فرزنداني با روان و ذهن سالم تحويل جامعه بدهند و به آنها بفهمانند كه در آينده سكانداران اين جامعه آنها هستند. ترديد نكنيد درك احساسات و عواطف ديگران نيازمند آموزش است كه بايد از دوران كودكي به فرزند آموخت.

نمايش هيجان و عاطفه در بازي ها
پدرها و مادرها بايد به ياد داشته باشند كه از سه سالگي كودك خود را به صورت آگاهانه با احساسات و هيجان‌هاي مختلف آشنا سازند. يعني مي‌توانيد به وسيله بازي كردن با او و يا اين‌كه او را با احساسات اصلي مواجه كنيد تا نسبت به آنها آگاه شود و فرق بين بسياري از هيجانات را متوجه شود و درك نمايد. به طور مثال مي‌توان به هيجان‌هايي مثل مثل غم، عصبانيت، خشم، شادي، ترس، اضطراب و نفرت اشاره كرد.

بهتر است بدانيد كه اگر كودك دختري در خانه داريد به وسيله عروسك‌هاي بزرگ و كوچك با او خاله بازي كنيد و با نمايش بازي كردن به خانه او برويد و درباره بعضي از اتفاقاتي كه در همان روز و يا روز قبل برايتان افتاده، با او صحبت كنيد.

سعي كنيد خود را به حالت يك كودك در آوريد و خيلي كودكانه با او رفتار كنيد تا او شما را بفهمد و بتواند ارتباط كودكان با شما برقرار كند. در بين بازي با او سعي كنيد گاهي اوقات خود را غمگين نشان دهيد و يك داستان ناراحت‌كننده برايش تعريف كنيد و بعضي اوقات شاد شويد و داستان‌هاي طنزآميزي برايش تعريف كنيد و با اين كار باعث شويد تا احساسات و عواطف و درك كودك را درباره آن موقعيت‌ها شناسايي كنيد.

رفتار فرزندان در سنين مختلف
به ياد داشته باشيد كه فرزند كوچك‌تر از فرزند بزرگ‌تر الگو مي گيرد. متاسفانه در بعضي از موارد مشاهده مي‌شود كه بعضي از خانواده‌ها حتي با خودشان هم صادق نيستند و گاهي اوقات فضاي خانه‌شان از تظاهر و دروغگويي پر مي‌شود. به ياد داشته باشيد كه وقتي كودك شما چند بار با دروغ و ظاهرسازي مواجه شود، اين عملكرد اشتباه را در ذهن خود ضبط كرده و به مرور زمان از خودش به عناوين مختلف انعكاس خواهد داد. اگر چنين عملكردي از سمت خودتان ارائه داديد، هرگز از كودكتان توقع نداشته باشيد كه كودكتان بويي از همدلي و درك متقابل داشته باشد.

منبع:مركز مشاوره-مشاور كودكان: آموزش دوست داشتن و نفرت به كودكان!



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1402/3/20 
زمان : ۱۴
آيا كودك من داراي ADHD مي باشد؟
|

آيا كودك من داراي ADHD مي باشد؟
معمولا ADHD كودكان در زماني شروع مي شود كه آنها در دوره نوجواني باشند، به نحوي كه سن متوسط تشخيص هاي صورت گرفته، ۷ سالگي مي باشد.

ممكن است كه كودكان بزرگ تر يك سري از علائم ADHD را نشان بدهند، ولي آنها به جاي تشخيص دادن اين علائم در مراحل اوليه زندگي، در اغلب مواقع اين علائم را در خودشان نگه مي دارند.

علائم رايج مربوط به ADHD در كودكان
رفتار متمركز بر خود
رايج ترين علامت ADHD عبارت از عدم توانايي براي شناسايي نيازها و تمايلات ساير افراد مي باشد.

اين مورد مي تواند منجر به دو علامت بعدي شود كه عبارتند از: وقفه و مشكل داشتن در حين منتظر ماندن براي نوبت آنها.

آيا كودك من داراي ADHD مي باشد؟
آيا كودك من داراي ADHD مي باشد؟
ايجاد وقفه
رفتار متمركز بر خود در يك كودك مبتلا به ADHD مي تواند منجر به ايجاد اختلال و توقف در حين صحبت كردن ساير افراد يا خاتمه دادن به مكالمات يا بازي هايي شود كه خودشان در آن شركت ندارند.

مشكل داشتن در حين منتظر ماندن براي نوبت خودشان
كودكان مبتلا به ADHD ممكن است در منتظر ماندن براي نوبت خودشان در فعاليت هاي كلاسي يا در حين بازي كردن با ساير كودكان، يك سري مشكلاتي داشته باشند.

ناراحتي هاي عاطفي
يك كودك مبتلا به ADHD ممكن است كه در كنترل عواطف خودش مشكل داشته باشد.

ممكن است كه آنها در زمان هاي نامناسب، يك سري رفتارهاي خشمگينانه از خودشان نشان بدهند.

كودكان و نوجوانان مي توانند كج خلقي ها و قشقرق هاي خشمگينانه داشته باشند.

بيقراري
اغلب كودكان مبتلا به ADHD نمي توانند در يك جا بنشينند.

ممكن است كه آنها بخواهند بلند شوند و در اطراف قدم بزنند، ناآرام باشند، يا زماني كه مجبور مي شوند بر روي صندلي بشينند، پيچ و تاب بخورند.

مشكل داشتن براي آرام بازي كردن
ايجاد حالت بي قراري مي تواند باعث شود كه كودكان مبتلا به ADHD در آرام بازي كردن يا آرامش داشتن در فعاليت هاي مربوط به فراغت، مشكل داشته باشند.

كارهاي ناتمام
يك كودك مبتلا به ADHD، به موارد مختلفي علاقمندي نشان مي دهد، ولي ممكن است كه آنها در اتمام اين وظايف مشكل داشته باشند.

منبع:مركز مشاوره-آيا كودك من داراي ADHD مي باشد؟



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1402/3/15 
زمان : ۱۰
كمبود توجه در كودكان
|

كمبود توجه در كودكان

 

كمبود توجه در كودكان يكي از مهم ترين اختلالات عصبي دوران كودكي است كه در بسياري از كودكان در سنين ابتدايي كودكي آغاز شده و ممكن است اگر به آن توجه نشود و جدي گرفته نشود تا سال هاي زيادي فرد را درگير نموده و او را ازار دهد. همچنين اطرافيان و والدين كودكاني كه دچار اختلال كمبود توجه هستند به راحتي با اين مسئله كنار نيامده و بسيار اذيت خواهند شد. گرچه آمار دقيقي از ميزان ابتلاي كودكان در ايران به اين اختلال وجود ندارد اما حدودا 3 تا 7 درصد از دانش اموزان دوران ابتدايي با مشكل كمبود توجه مواجه هستند. معمولا پسران بيشتر از دختران دچار اختلال كمبود توجه مي شوند كه اين نكته بايد مورد توجه قرار گيرد. در صورتي كه اين اختلال به موقع تشخيص داده نشود و براي اقدام آن كاري نكرد به شدت مي تواند در شرايط تحصيلي و اينده كودك دلبند شما تاثير بگذارد. اين كودكان در صورتي كه به موقع درمان نشوند بيشتر از ديگران به آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد و رفتارهاي پرخطر روي مي آورند لذا ما به عنوان والدين كودك در اين زمينه بسيارمسوول هستيم. براي شناخت و تشخيص اختلال كمبود توجه در كودكان راه هايي وجود دارد كه در ادامه به بررسي مهم ترين ان ها خواهيم پرداخت كه برخي از علائم به كمبود توجه و برخي ديگر به زياده كاري و فعاليت بيش از حد آنها مربوط است.

 

كودكان مبتلا به كمبود توجه در تمركز كردن به شدت مشكل داشته و نمي توانند تمركز خود را به راحتي به موضوعي خاص معطوف نمايند و بنابراين به راحتي حواس پرت مي شوند.
كودكان مبتلا به اختلال كمبود توجه در رسيدگي به وظايف و تكاليف خود و خانه و مدسه عاجز و ناتوان هستند.
با شنيدن كم ترين صدايي حواس آن ها از كاري كه به آن مشغول هستند پرت مي شود.
در انجام يك كار به جزييات دقتي نمي كنند همچنين در نقاشي و كارهاي اين چنيني نيز توجه آن ها به كليات معطوف است
كودكان داراي اين اختلال مكررا وسايل خود را گم مي كنند و فراموشي در آنها به شدت رواج دارد.
آن ها در هنگامي كه برايشان صحبت مي كنيد توجه خاصي نمي كنند و انگار كه اصلا با آنها صحبت نمي شود و نمي توانيم صحبت با آنها را صحبتي رو در رو و با تمركز قلمداد كنيم.
اين كودكان به طور مداوم در حال حركت هستند و از نشستن در يك جا و آرام گرفتن بي زارند و دوست دارند مدام در حركت باشند.
اين كودكان اگر كم سن و سال باشند مرتبا از درو ديوار بالا رفته و نمي توانند در جاي خود بنشينند
پريدن ميان صحبت افراد و انتظار نكشيدن براي نوبت در هر كاري از ديگر ويژگي هاي اين كودكان است

منبع : كودك و نوجوان-كمبود توجه در كودكان



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1399/4/7 
زمان : ۱۲
مشاوره كودك و نوجوان
|

مشاوره كودك و نوجوان به منظور ارتقا سطح تربيتي و آموزشي كودكان و نوجوانان مي باشد.

مشاوره كودك شامل روانشناسي، و تربيت كودك و مسائل آموزشي پيش از مدرسه و به هنگام مدرسه بوده است.

اين بخش در واقع موضوعات روانشناسي كودك و مشاوره تحصيلي را با هم ادغام كرده و با كمك متخصصين كودك و نوجوان به ارائه راهنمايي پرداخته مي شود.

در اين بخش شما با “دفاتر برتر كانون مشاوران ايران” در حوزه كودك، نونهال و نوجوان آشنا مي شويد.

در ادامه نيز جديدترين روشهاي و تكنيك هاي آموزشي و تربيتي بيان شده است.

انواع گروه سني در مشاوره كودك و نوجوان
نوزاد
كودك يك ساله
كودك دو ساله
كودك سه ساله
كودك 4 تا 7 ساله
نونهال 7 تا 11 ساله
نوجوان 12 تا 16 ساله
نوجوان 16 تا 18 ساله

منبع :كانون مشاوران ايران-مشاوره كودك و نوجوان



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1399/2/6 
زمان : ۱۶
[ ]